Wereldwijd zijn er 3,3 miljard internetgebruikers, waarvan ruim 330 miljoen mobile-only is. Dat betekent dat deze groep vrijwel geen desktop meer gebruikt voor het bekijken van websites. Deze gebruikers zien alleen de mobiele versie van je website en de voorspellingen zeggen dat mobile-only gebruikers blijven stijgen, terwijl desktop-only gebruikers dalen. Daarnaast is er een sterke stijging in de verkoop van mobiele apparaten met toegang tot internet. Deze cijfers zorgen ervoor dat een responsive website met een optimale prestatie vrijwel onmisbaar wordt.

Smartphones worden elke dag belangrijker voor consumenten voor het maken van aankoopbeslissingen. De oriëntatiefase begint op een smartphone of tablet om daarna over te gaan tot aankoop. Ruim 60 procent van de mobiele consumenten gaat sneller over tot aankoop, online én offline. De aankoop zelf vindt bij een derde direct plaats via mobiele apparaten en bij twee derde offline en via desktop. Het betekent dat je tijdens de oriëntatiefase al een goede indruk moet maken op je websitebezoeker zodat de aankoop op jouw website wordt gedaan.

Ook voor websites zonder aankoopmogelijkheden is een responsive website van belang. Het aantal zoekopdrachten in Google via mobiel overstijgt het aantal via desktop. Naast dat je ranking op de zoekmachine hierbij een grote rol speelt, is het ook van groot belang dat je een mobielvriendelijke website hebt. En deze twee factoren zijn sinds april 2015 aan elkaar verbonden, want Google geeft mobielvriendelijke websites de voorkeur en deze krijgen dus ook een hogere ranking.

Beschik jij nog niet over een responsive website? Wij kijken graag of we hierin iets voor je kunnen betekenen. Neem vrijblijvend contact met ons op zodat we samen de mogelijkheden kunnen bespreken.

Bron: FrankWatching